Konflikti – primeri i saveti kako ih rešiti

Konflikti – primeri i saveti kako ih rešiti

09/09/2019
  • anaradovanovic
  • Blog
  • Коментари су искључени на Konflikti – primeri i saveti kako ih rešiti

Konflikti su nesuglasice koji se javljaju između jedne ili više strana kada postoji suprotstavljanje interesa, vrednosti, stavova ili ciljeva. Oni su prirodni deo ljudskih interakcija i mogu se javiti u različitim sferama života, uključujući privatni, profesionalni, društveni i politički kontekst. Da bismo ih najbolje razumeli, hajde da prvo istaknemo neke primere konfilkata.

Navodimo nekoliko primera

  • Na poslu: Možda imate nesuglasice s kolegom oko raspodele zaduženja ili načina izvršavanja određenog projekta. Umesto da izbegavate konflikt na poslu ili agresivno reagujete, asertivna komunikacija vam omogućava da jasno izrazite svoje mišljenje, predložite alternative i pokušate pronaći kompromisno rešenje. Odgovor: „Razumem da imamo različite poglede na ovaj projekat, ali želeo/la bih da podelimo zadatke na način koji će svakom članu tima omogućiti da doprinese na svoj način. Predlažem da se sastanemo i zajedno pronađemo rešenje koje će odgovarati svima.“
  • U vezi: Možda se s partnerom/komšijom sukobljavate oko buke ili pitanja rasporeda obaveza u kući. Izrazite svoje potrebe i postavite granice s poštovanjem prema drugoj osobi. Odgovor: „Razumem da imaš različit raspored obaveza, ali osećam se preopterećeno i mislim da bismo mogli pronaći bolji način ravnoteže. Da li bismo mogli da sednemo i zajedno napravimo plan koji bi nam oboje odgovarao?“
  • S prijateljem: Možda ste u konfliktu s prijateljem zbog neslaganja oko odabira mesta za izlazak ili planiranja putovanja. Izrazite svoje želje i stavove, dok istovremeno pokazujete razumevanje za njega. Primer asertivne komunikacije: „Shvatam da imaš svoje preference, ali osećam se kao da se moje želje ne uzimaju dovoljno u obzir. Da li bismo mogli zajedno da pronađemo kompromis i izaberemo aktivnost koja će biti zadovoljavajuća za oboje?“
  • U porodici: Možda imate nesuglasice s roditeljima ili braćom/sestrama oko raspodele obaveza u kući ili finansijskih pitanja. Izrazite svoje stavove s poštovanjem prema svim članovima porodice. Primer: „Razumem da svi imamo svoje obaveze, ali osećam se kao da je raspodela obaveza u kući neravnomerna. Predlažem da imamo otvoreni razgovor o tome kako bismo mogli bolje da organizujemo naše obaveze i da se osećamo ravnopravno u porodičnim poslovima.“
  • S kolegom na timskom projektu: Možda imate sukob sa kolegom u vezi s različitim idejama ili načinom rada na zajedničkom projektu. Izrazite svoje mišljenje i predložite konstruktivna rešenja. Odgovor: „Shvatam da imate drugačiji pristup projektu, ali mislim da bismo mogli da iskoristimo prednosti oba naša pristupa. Predlažem da se sastanemo i zajedno razmotrimo kako možemo da kombinujemo naše ideje kako bismo postigli bolje rezultate.“

Kako da vi kao menadžer rešite konflikte na poslu?

Turbulentno okruženje, digitalizacija, sve agresivnija konkurencija i kontinuirana potreba za inovacijama i usavršavanjem, čine da poslovno okruženje bude sve napetije. Tada se dešava da se kaže ono što se ne misli, konstruktivno komuniciranje bude zaboravljeno, a nesporazumi postanu svakodnevica. U nastavku ističemo nekoliko saveta za uspešno rešavanje konflikata na poslu:

#1 Zaboravite na stajanje između dve vatre

Vi ste osoba kojoj se zaposleni obraćaju kada im je potreban savet, podrška ili dodatno znanje. Vodite računa da svaki član tima doprinosi ostvarenju ciljeva i predstavljate autoritet u firmi, ali to nikako ne znači da je na vama da presudite ko je kriv i odredite mu kaznu zbog nastalog konflikta.

Kada se nađete u situaciji da vaša dva zaposlena potpuno uzrujana uđu u vašu kancelariju upirući prstom jedno u drugo, trudite se da održite neutralnu poziciju. Saslušajte problem, kako bi se konfliktna situacija smirila, a zatim postavite pitanje: Kako biste vi rešili ovu situaciju da ste na mom mestu? Idite na kafu, razmislite i za pola sata se vratite kod mene da o tome porazgovaramo.

#2 Vi ste trener svog tima. Ne sudija!

Trener je osoba koja vidi širu sliku. Koja zna koja je uža specijalnost svakog igrača, a šta je njegova slabost. Vodi računa o minutaži provedenoj na terenu. O balansu. I iznad svega zna da maestralnom zakucavanju gotovo uvek prethodi još maestralnija asistencija. Da bi ta asistencija bila tako uspešna potrebno je da tim funkcioniše kao celina, a konflikti budu konstruktivni. Sudije su te koje dele lične greške, crvene i žute kartone. To nije vaša uloga.

#3 Konflikti su saborac, ne ljuti neprijatelj

“Nikada ništa nisam naučio od čoveka koji se slaže sa mnom.”

Robert Heinlein

Konflikti na poslu predstavljaju priliku za učenje i rast. Pomažu nam da bolje razumemo svoje saigrače i dođemo do novih saznanja, koja mogu biti veliki razvojni potencijal, kako za nas same, tako i za kompaniju. Zbog svega navedenog, konflikte u vašem timu dočekajte oberučke. Budite zahvalni na njima. Oni ne predstavljaju siguran znak da nešto funkcioniše katastrofalno loše, već da može funkcionisati mnogo bolje

#4 Da bi ste rešili konflikt na poslu – slušajte

Budite publika, ne govornik. Menadžerima je ponekad veoma teško da zauzmu neutralnu poziciju, što je razumljivo jer su na kraju dana odgovorni za rezultat svog tima. Međutim, to je preko potrebno ukoliko žele da uspešno reše konflikt i da njihov tim bude tim visokih performansi. Da biste razrešili konflikt koji je nastao, morate najpre razumeti šta se konkretno desilo. Aktivno slušajte ono što vam dve “zaraćene strane govore”. Vodite računa ne samo o sadržaju, već i o gestikulaciji i mimici zaposlenih pod stresom. Zašto se ponašaju tako kako se ponašaju.

Konflikt uvek nastaje kao rezultat borbe i odbrane koju ta borba uzrokuje. Da bi u timu mogla da vlada harmonija, moramo najpre shvatiti izvorište te borbe i želje za odbranom.

#5 Za pobedu su potrebni svi, ali baš svi članovi tima

Različitost u timu može predstavljati najveću konkurentsku prednost u ključnim trenucima ili najveći kamen spoticanja za tim. Zavisiće od toga kako ste tim različitostima pristupili. Razlike u stavu, mišljenjima i pristupima sigurno mogu dovesti do konflikata, ali se iz njih mogu iznedriti i mnoga kreativna rešenja. Iz tog razloga, računa se mišljenje svakog člana tima. Vaša uloga kao menadžera je da podstaknete članove svog tima da razmišljaju u pravcu rešenja. Zbog toga je važno da vam svi članovi tima daju odgovor na sledeće pitanje: Složili smo se da situacija nije idealna, ali ukoliko bi bila, kako bi to izgledalo?

 

konflikti