7 osobina najgorih projektnih menadžera

7 osobina najgorih projektnih menadžera

12/07/2019
  • anaradovanovic
  • Blog
  • Коментари су искључени на 7 osobina najgorih projektnih menadžera

Ono što dobre projektne menadžere razlikuje od loših je spremnost da uče iz grešaka, kako bi ih izbegli u sličnim situacijama u budućnosti. Termin koji PMI (Project Management Institute) koristi za ovaj postupak je naučene lekcijelessons learned ).

Te naučene lekcije pomoći će projektnim menadžerima da napreduju i razvijaju svoje veštine iz projekta u projekat.

U nastavku bloga govorimo o 7 najgorih osobina projektnih menadžera, kao i naučenim lekcijama koje smo izvukli iz situacija u kojima su se te osobine ispoljile.

 

#1 Nemaju jasnu viziju, ciljeve i akcione korake projekta

Da li ste znali da 50% projekata premaši planirani budžet, a čak 70% projekata ne ispuni postavljene ciljeve?

Planiranje predstavlja najvažniji segment upravljanja projektima. Upravo od ove faze direktno će zavisiti to da li će projekat biti uspešno završen u roku ili ne.

Naučena lekcija #1

Laissez faire pristup zasigurno neće rezultirati uspehom na projektu. Važno je da pre početka projekta sve dobro isplanirate. U tome vam može pomoći tehnika vizualizacije, koja je neizostavni deo svakog koučing procesa.

Vežba

Uzmite papir i olovku. Trudite se da iskreno promislite o svakom pitanju, a zatim zapišite svoje odgovore. Takođe, vodite računa da se nalazite na mestu gde se osećate opušteno i gde vas niko neće ometati.

Vežba-Projektni menadžment-Planiranje

Danas je prvi dan realizacije projekta.

Zamislite idealan scenario.

 

* Kako vaš projekat izgleda?

* Šta ste sve postigli i zbog čega ste najviše ponosni?

* Ko su ljudi koji su činili projektni tim i zašto je svako od njih važan?

* Koja je ključna vrednost koju projekat nosi?

 

Kada budete imali jasnu viziju onoga što želite, znaćete i kako to da ostvarite.

 

 

 

 

#2 Previše kontrolišu i skloni su autokratskom menadžmentu

Ljudi često imaju potrebu da stvari drže pod kontrolom, ali bez obzira na trud i iskustvo, ipak ne mogu voditi računa baš o svemu. Pribegavanje mikromenadžmentu može biti kobno po uspeh projekta. Zašto?

Nećemo biti spremni da sagledamo širu sliku projekta, frustracija i stres će postati deo svakodevice, a članovi tima biće vrlo demotivisani.

Naučena lekcija #2

Projekti su vrlo živa stvar. Promene se ponekad dešavaju u minutu i zbog toga je veoma važno da čitav tim bude pripremljen na takve situacije.

Ukoliko ne verujemo u svoje ljude i ne podstaknemo ih na razmišljanje, oni će raditi samo ono što im se kaže. U najvećem broju slučajeva takav pristup rezultiraće neuspehom.

Umesto da govorite uradi, pitajte za mišljanje. Vrhunski koučevi postavljaju otvorena pitanja kako bi iskoristili sav potencijal klijenta.

Primer

Ukoliko vam član tima postavi pitanje kako nešto da uradim, trebalo bi da odgovorite pitanjem:

  • Šta bi zatebe bilo najbolje rešenje?
  • Koji bi po tvom mišljenju bio najbolji očekivani ishod?

Odgovori vas mogu iznenaditi.

Koučing-Coaching-Posao-Razgovor

 

#3 Planiraju resurse na neadekvatan način ili ih ne planiraju uopšte

Bilo da govorimo o ljudima, vremenu ili novcu, svi ovi resursi su vrlo ograničeni i ukoliko želimo da projekat rezultira uspehom potrebno je da ih pravilno rasporedimo u toku njegovog životnog ciklusa.

Koliko je nivelacija resursa važna, govori i činjenica da čak 25% projekata propada zbog neadekvatnog planiranja resursa.

Naučena lekcija #3

Potrebno je da se planiranju resursa posvetite na samom početku kreiranja projektnog plana.

Vežba

Ponovo uzmite papir i olovku.

* Razmislite, koji su to resursi (materijalni, finanskijski, ljudski) bez kojih ne biste mogli da zamislite realizaciju projekta. Zapišite ih kao resurse najvišeg prioriteta.

* Šta je ono što bi projektu donelo dodatnu vrednost, ali nije neophodno za njegovu realizaciju? Zapišite.

* Da li je moguće da resurse koje ste zapisali obezbedite i u kom roku? Na koji način ćete to uraditi? Zapišite.

 

#4 Ne insistiraju na podeli nadležnosti i odgovornosti

Iako gantogram i RACI matrica predstavljaju bukvar projektnog menadžmenta, odstupanje od njih u praksi nije retkost. Ukoliko članovi tima ne poštuju vremenske rokove i nemaju odgovornost za aktivnosti koje su deo njihove nadležnosti, kašnjenje projekta gotovo sigurno neće izostati.

Projektni plan

Naučena lekcija #4

Podelite projektni plan sa svim članovima tima još na početku planiranja projekta. Vodite računa da plan predstavite tako da svim članovima budu jasne prioritetne aktivnosti, potencijalna uska grla, kao i njihova uloga u samoj realizaciji projekta.

Ukoliko se dogodi da pojedini članovi tima odstupe od plana, ukažite im na grešku i pitajte ih da sami izvedu zaključak šta nije bilo dobro, a šta mogu bolje sledeći put.

 

#5 Zanemaruju važnost budžetiranja projekta

Prema PMI-u čak 50% projekata premaši planirani budžet i vreme isporuke.

Jedan od najneverovatnijih primera je Sidnejska opera čija je izgradnja trajala 14, umesto 4 godine, koliko je bilo planirano. Takođe, očekivani budžet za izgradnju bio je 7 miliona dolara, a realni je dostigao neverovatnih 102 miliona dolara.

Naučena lekcija #5

Prethodni primer jasno govori koliko je budžetiranje projekta značajno. Kako biste bili što realniji kreirajte 3 vrste budžeta: optimistički, realistički i pesimistički. Pridržavajte ih se!

 sidnejska opera

#6 Ne trude se da podstaknu kulturu konstruktivne komunikacije

Da li ste znali da je uzrok projektnog neuspeha u čak 35% slučajeva neadekvatna komunikacija među članovima projektnog tima?

Ljudi su često orijentisani ka istom cilju, ali ne mogu nikako da se sporazumeju, iako govore o istoj stvari. Konflikti tada postaju deo svakodnevice, a neretko se dešava da to dovede do kašnjenja projekta.

Naučena lekcija #6

Konflikti su sjajna stvar, ukoliko njima upravljate. Šta to tačno znači? Kada se neka nepovoljna situacija u projektnom timu dogodi, potpuno je pogrešno tražiti krivca i orijentrisati se ka problemu.

Umesto toga važno je da razmotrimo kako ćemo u najkraćem roku rešiti nepovoljnu situaciju. Ovo je jedan od osnovnih koučing principa i predstavlja pomeranje fokusa sa problema ka rešenju.

 

#7 Ne poznaju članove svog tima  

Snaga projektnog menadžmenta krije se u sinergiji. Ovakav pristup u fokus stavlja timski rad, odnosno optimalno korišćenje snaga svakog pojedinca kako bi se isporučila vrednost najvećeg kvaliteta.

Ukoliko svakom članu tima pristupamo na isti način, bilo da govorimo o razgovoru, komunikaciji, motivaciji ili davanju feedback-a, bićemo destruktivni.

Naučena lekcija #7

Ljudi su različiti. Iz tog razloga veoma je važno da im pristupamo različito. Nastojite da upoznate članove vašeg tima. Saznajte šta ih motiviše, a šta uvodi u stres.

Izdvojite snage svakog pojedinca, ali definišite i one oblasti na kojima bi svako od članova tima trebalo da radi. Budite im podrška na ličnom razvojnom putu, a oni će se pobrinuti da projekat rezultira uspehom

Ukoliko vas ova tema bliže interesuje pridružite nam se 26. septembra na treningu „Umetnost i nauka koučinga“

Koucing-Coach

x
Saznajte više o treningu „Umetnost i nauka koučinga“!