4 pitanja za planiranje koja će vam pomoći da ostvarite ciljeve
- anaradovanovic
- Blog, Naslovna
- Коментари су искључени на 4 pitanja za planiranje koja će vam pomoći da ostvarite ciljeve
Da li ste znali da je kvalitet života određen pitanjima koja sebi postavljamo u toku dana?
Dok čekamo u redu za prodavnicu, vozimo ili uveče pre nego što zaspimo, u našoj glavi odvija se na hiljade misaonih procesa. Ono na šta smo u tim trencuima fokusirani umnogome određuje kvalitet života koji živimo.
Danas je važnije nego ikada da vodimo računa o svom mentalnom zdravlju. Da sebe podstaknemo, umesto da osuđujemo i kritikujemo.
Da li ću ikada biti dovoljno dobar?
Zašto ovo ne mogu da uradim?
Da li sam uopšte potreban ovde?
Da li sam ispao glup u ovoj situaciji?
Šta oni misle o meni?
Pri samom čitanju ovakvih pitanja, već osećamo nelagodu, zar ne? Budite iskreni i sami sebi kažite koliko ste puta nešto slično rekli sebi u toku dana.
Vreme ja da svoj fokus pomerimo sa svega što je negativno na ono što je pozitivno. Da se okrenemo od problema ka rešenju i ostvarimo ciljeve. Kako?
Četiri koučing pitanja za planiranje potpuno su drugačija. Ona motivišu i inspirišu. Omogućuju nam da svakim korakom budemo bliže cilju. Postavljajte ih I vi sebi svakog dana i javite nam rezultate:
Pitanje#1: Šta želim da postignem?
Kada pogledate u bližu ili dalju budućnost, pod uslovom da je sve moguće, šta biste želeli za sebe? Šta je ono zbog čega se radujete? Zbog čega ste motivisani?
Pokušajte da se u ovom trenutku otarasite svih negativnih uverenja. Dovoljno ste dobri. Imate sve potrebne resurse da ostvarite cilj. Novac nije problem, a vaši najdraži će vas podržati u vašoj odluci.
Šta vas pokreće napred?
Važno je da slika koju ste kreirali u budućnosti bude zaista inspirativna za vas. Da se radujete kada pomislite na cilj.
#Vežba 1 Uzmite papir i olovku i stavite ih blizu vas. Probajte da u kreiranje vizije uključite sva svoja čula. Zapitajte se šta je ono što vidite, šta ste obukli, kako izgleda vase okruženje, šta čujete, kakvi su mirisi oko vas? Zapišite ili idealnije nacrtajte idealnu sliku sebe u budućnosti i povežite se sa njom.
Sada kada je slika koju ste kreirali snažna i kada znate šta je ono što želite moramo obratiti pažnju na dve stvari:
-
Da li je cilj koji želite da ostvarite pozitivno formulisan?
To znači da cilj mora biti okrenut ka rešenju, a ne ka problemu.
Kako ne bi trebalo: Ne želim da se nerviram i ulazim u konflikte sa svojim kolegama.
Kako bi trebalo: Želim da budem u harmoniji sa svojim kolegama i vodim sa njima konstruktivan razgovor.
-
Da li je cilj pod vašom kontrolom?
Često mi želimo da neko drugi nešto presatane da radi kako bismo mi bili srećni, zadovoljni i ispunjeni, a vrlo retko vodimo računa šta je ono što mi možemo da uradimo kako bismo ostvarili taj cilj. Zbog prethodno navedenog, naš cilj iz koraka jedan trebalo bi dodatno preformulisati:
Želim da budem u harmoniji sa svojim kolegama i vodim konstruktivan razgovor. Zbog toga ću nastojati da svakoga dana odvojim pola sata i radim na razvoju različitih komunikacionih stilova.
Ovakav cilj spada u kategoriju SMART ciljeva.
Prvo pitanje, odnosno „Šta želim da postignem?“ odnosi se na prvu fazu koučing procesa, odnosno fazu Inspiracije. Potrebno je da budemo inspirisani slikom koju imamo o budućnosti, a zatim da dalje radimo na razvoju akcionih koraka.
Pitanje#2: Kako ću postići ono što želim?
Sledeća faza kojom ćemo se baviti je faza Implementacije, odnosno kako da svoj cilj raščlanimo na korake i rasporedimo ih u vremenu.
Ovde je važno da se podsetimo da imamo sve potrebne resurse kako bismo ostvarili ono što želimo. Ljudi često greše i ograničavaju sebe tako što kažu: Kada budem imao (novca, vremena, mira…) ja ću onda uraditi nešto. Ovakav pristup je pogrešan, evo i zašto.
Primer 1: Ukoliko želite da pokrenete biznis, da postanete profesionalni kouč, ukoliko svoju pažnju fokusirate na to što ne znate gde biste pronašli klijente, ne znate koja je edukacija najbolja, ne znate kako da sprovodite koučing sesije, vrlo brzo čete odustati od svog cilja. Kako se to ne bi dogodilo u koučingu, ali i životu potrebno je da koristimo princip:
BE—DO—HAVE
To znači da je najpre važno da budemo sigurni šta i ko želimo da budemo. Da budemo potpuno usaglašeni sa tom slikom, zatim da odredimo akcione korake, a tek onda ćemo imati, odnosno postići to što želimo.
Takođe, u ovoj fazi potrebno je da razmišljamo o resursima koji su nam potrebni kako bismo ostvarili neki cilj? – To može biti vreme, novac, mentor i sl.
Takođe, ukoliko su resursi za potpuno ispunjenje cilja u ovom trenutku ograničeni, važno je da se fokusiramo na prvi korak sa onim što imamo, uz tendenciju da promenimo stvari tokom vremena.
Svaki veliki projekat započinje prvim korakom.
Pitanje#3: Kako ću se obavezati na postizanje željenog cilja?
Ovo pitanje trebalo bi da nam obeznedi „plan B“ i usko je povezano sa upravljanjem rizicima. Kako biste proverili da li nešto preti ostvarenju vaših ciljeva odgovorite na sledeća pitanja:
- Šta je ono što bi moglo da me spreči da postignem željeni rezultat?
- Kako ću osigurati da ostvarim rezultat uprkos prepreci koja se pojavila?
Treće pitanje neodvojivi je deo faze koja se u koučingu zove Integracija vrednosti. Ova faza ispituje i našu emotivnu, ljudsku stranu, odnosno kako bi ostvarenje cilja moglo da utiče na našu porodicu, prijatelje, kolege, drage osobe. Ova faza izuzetno je važna, možda čak i prelomna jer nikada nećemo želeti da ostvarimo cilj koji će negativno uticati na našu okolinu.
Pitanje#4: Kako ću znati da sam uspeo?
Kako bismo znali da li smo ostvarili cilj ili ne potreban nam je nekakav dokaz o uspehu. Važno je da sebi postavimo sledeća pitanja:
- Kako ću prepoznati da zaista idem ka onome što želim?
- Šta bi trebalo da vidim, čujem ili osetim kako bih znao da sam ostavrio cilj.
Sada kada imate sve potrebne resurse kako biste uspeli krenite u akciju. Odvojite vreme za razgovor sa sobom. Osamite se i fokusirajte se. Postavite sebi ova 4 pitanja i ubrzo ćete dobiti jasnu sliku onoga gde želite da budete.
4 pitanja za planiranje neodvojivi su deo svakog koučing procesa i predstavljaju jedan od njegovih fundamentalnih elemenata. Klijent kroz ova pitanja raste, razvija svoju kreativnost i razvija svoj um, da bi na kraju došao do jasnog plana i akcionih koraka za ostvarenje ciljeva.