10 osobina lidera – kako da budete uspešan team lider

10 osobina lidera – kako da budete uspešan team lider

30/11/2017
  • atmadmin
  • Blog
  • Коментари су искључени на 10 osobina lidera – kako da budete uspešan team lider

Lider je vođa jednog tima i njegova uloga je od ključne važnosti za uspeh samog tima i postizanje postavljenih ciljeva. On je osoba koja usmerava, motiviše i inspiriše članove tima ka ostvarenju zajedničkog cilja. Njegova uloga nije samo da donose odluke i pruži instrukcije, već da oblikuje atmosferu saradnje, podrške i inovacije unutar tima.

Danas mnoge kompanije prepoznaju značaj team lidera i veliki potencijal njegovog uticaja na poslovanje. Dok se jedne odlučuju da angažuju spoljnog saradnika, druge shvataju prednost internog uvođenja vođe u samu kompaniju. Takođe se posvećuju edukaciji kako bi poboljšali njegove osobine kao lidera.

Jedno od pravila vođenja tima jeste da su greške dobrodošle jer iz njih dosta možemo naučiti. Međutim, ukoliko želite da što bolje obavite svoj posao, pokušaćete da te greške izbegnete u što većoj meri. Ukoliko ste odlučili da uvedete tim lidera u firmu, a još uvek to niste učinili, verujemo da će vam tekst u nastavku biti od pomoći.

Ovih 10 osobina će vam pomoći da postignete sjajne rezultate u radu sa svojim timom:

#1 BUDITE EMPATIČNI

Ukoliko se nalazite na rukovodećoj poziciji ili imate svoju firmu, jednostavno morate biti empatični. U suprotnom ljudi će vas slediti zato što moraju, a ne zato što to žele. Osluškivanje ciljeva i potreba drugih je poželjna osobina svakog lidera. Međutim, empatija nije isto što i simpatija. Naime, simpatija podrazumeva saživljavanje sa mišljenjima nama bliskih ljudi i učestvovanje u njihovom emotivnom stanju.

To znači da ukoliko je osoba sa kojom razgovaramo tužna i mi ćemo biti tužni, iako za to nemamo konkretnog razloga. S druge strane, empatična osoba je objektivna. Ona će pokušati da razume emocije druge osobe, ali sagledava situaciju realno. Takođe, ova osobina team lidera se odnosi na povezivanje sa drugim ljudima bez predrasuda i slepog praćenja sopstvenih afiniteta.

Empatija se u velikoj meri može povezati i sa poštovanjem i razumevanjem različitosti. Džo Bernard Šo jednom prilikom istakao je: “Ne čini drugima ono što bi voleo da oni čine tebi – može biti da imate potpuno različit ukus.” Kada ste empatični, nećete biti samo uspešan tim lider, već i prijatelj na koga zaposleni mogu da se oslone i kome veruju. Iz tog razloga, želeće da vas podrže i u teškim i važnim odlukama.

#2 BUDITE RADOZNALI

Setite se koliko ste samo pitanja postavljali kada ste bili dete. Mnogo, zar ne? Isto toliko ste i naučili. Sada, kada ste odrasli potrebno je da zadržite tu radoznalost deteta i to u cilju ostvarivanja poslovnih performansi. Na koji način? Postavljajte pitanja svojim zaposlenima i budite radoznali po pitanju njihovih odgovora.

Ukoliko želite da budete uspešam lider, neophodno je da budete i dobar kouč, a jedna od karakteristika uspešnog kouča je i aktivno slušanje. Stoga, pokažite da vam je zaista stalo do mišljenja vaših zaposlenih i na taj način ohrabrićete ih da daju svoje predloge. U moru od 1000 prosečnih ideja, isplivaće 1 genijalna.

#3 PREPOZNAJTE GLAVNE SNAGE SVOJIH ZAPOSLENIH

Odlika uspešnih team lidera je sposobnost da prave zadatke dodele pravim ljudima. Nijedna osoba ne može perfektno znati svaki deo posla, ali postoji nešto u čemu zaista briljira. Dobar kouč prepoznaje šta je to „nešto“. Ukoliko su zaposleni uspešni, biće zadovoljni, a zadovoljstvo je glavni motivator koji pokreće nekoga da ostvari još bolje rezultate.

#4 BUDITE SABORAC, A NE NADREĐENI

Zaposleni se svakodnevno suočavaju sa izazovima tokom obavljanja svojih radnih zadataka. Sasvim sigurno ste se susreli i sa situacijom da je potrebno obaviti neuobičajeno mnogo posla i da iz toga u radnom timu vlada vrlo tenzična atmosfera. Šta uraditi tada? Od lidera se očekuje da bude saborac svojim zaposlenima i poput komandanta stane pred svoje vojnike i povede ih uzvikujući ono čuveno: „Juriš!“.

Veliki lideri ne upravljaju drugima, već predstavljaju partnere za uspeh. Kvalitetan koučing vaših zaposlenih ogleda se i u stvaranju pozitivnog radnog okruženja u kome će pojedinac moći da iskaže svoje mišljenje. Tada će uspeh tam lidera biti vrednovan, a izazovi nešto što motiviše na akciju.

#5 POSTAVLJAJTE OTVORENA PITANJA

U situacijama kada problem nastane potrebno je postaviti se iznad istog, da bismo ga uspešno rešili. Što je problem složeniji, biće potrebno da u njegovo rešavanje bude uključeno više ljudi. Iz tog razloga, ukoliko zaista želite da čujete kvalitetne predloge za rešavanje problema, postavljajte otvorena pitanja.

Ukoliko postoje ograničenja, budite svesni da će ljudi razmišljati i odgovarati na pitanja upravo u okvirima tih ograničenja. Jedno od takvih pitanja je: „U slučaju da situacija nije ovakva i da je sve što zamislite moguće ostvariti, šta biste uradili?“.

#6 PRIHVATITE FEEDBACK

Iako se kao lider zaista trudite da posao u svakom trenutku obavite na najbolji mogući način, morate prihvatiti da i vi ponekad grešite. U takvim situacijama budite objektivni i ne reagujte burno. Najvažnije je da prihvatite grešku i iskreno zamolite vaše zaposlene za konstruktivan feedback. Tako ćete pokazati da zaista uvažavate i poštujete njihovo mišljenje.

Pokazivanjem da prihvatate sopstvene greške, motivisaćete druge da lakše prihvate svoje. Upravo to je jedna od ključnih osobina lidera. Takođe, jedno od stanovišta koučinga je da su greške, čak i poželjne ukoliko želimo da postanemo bolja verzija sebe.

#7 BUDITE TRANSFORMACIONI TIM LIDER

Transformacioni lideri u velikoj meri su fokusirani na motivaciju i razvoj sledbenika. Lider brine o potrebama i ciljevima svojih sledbenika i usklađuje ih sa ciljevima kompanije. Takođe vrlo bitna karakteristika lidera.

Na ovaj način, zaposleni će biti motivisani da urade i više od onog što se od njih očekuje. Ovaj pristup može umnogome pomoći ukoliko je u organizaciji potrebno sprovesti veoma značajnu i radikalnu promenu.

#8 JASNO DEFINIŠITE SVRHU I PROCES OBAVLJANJA NEKOG ZADATKA

Ukoliko zaposlenima nije jasno zašto nešto rade, malo je verovatno da će biti motivisani da to isto i urade. Takođe, nije važno samo obaviti posao, već obaviti ga na pravi način. Iz tog razloga, važno je definisati korake za koje je potrebno proći kako bismo postigli željene rezultate.

Ti koraci upravo predstavljaju proces obavljanja posla. Ukoliko posmatramo uprošćenu sliku, tačka A je ono gde se sada nalazimo, a tačka B je ono što želimo da ostvarimo. Taj proces između A i B je ono što kompaniji omogućava da pobedi svoje konkurente. Uspeh je putovanje, a ne destinacija. Imajte to na umu.

#9 POHVALITE I PROSLAVITE USPEH

Uspešan tim lider zna, primenjuje to znanje i podučava efikasno. On je svestan činjenice da je i uspeh, kao i neuspeh rezultat isključivo posledica našeg delovanja. Zato je važno da ukoliko vaši zaposleni, članovi tima, klijenti, dobro obave posao ili ostvare ciljeve, proslavite. Ljudi jednostavno vole kada dobiju priznanje za ono što su dobro obavili.

S druge strane, ukoliko posao uprkos naporima nije dobro obavljen ili nisu postignuti postavljeni ciljevi, ne bi trebalo da se fokusiramo na tu nepovoljnu situaciju, već na rešenje. Tada je potrebno da ispitamo šta može bolje, efikasnije i drugačije. Ova osobina lidera se retko sreće u praksi i ona pravi razliku između više vođa različitih kompanija.

#10 PAZITE KAKO I ŠTA GOVORITE

Komunikacija je ključna u međusobnom razumevanju ljudi. Da biste razumeli kako svoje zaposlene, tako i svoje klijente, neophodno je najpre da pažljivo slušate šta vam poručuje vaš sagovornik. Međutim, slušanje je samo polovina komunikacijske jednačine.

Veoma je važno i šta nekome govorite i na koji način to činite. Na svetu ne postoje dve potpuno iste osobe, već se svi razlikujemo po nekim karakteristikama. Iz tog razloga važno je da i vaš komunikacijski stil bude različit u zavisnosti od toga sa kim razgovarate.

Ključno je da poenta vaših misli ostane ista, dok rečenice možete formulisati na potpuno različite načine. Zaista se nadamo da ove karakteristike lidera već primenjujete u radu sa svojim zaposlenima ili klijentima. Ukoliko to nije tako, ne brinite, uvek je pravi trenutak da počnete.