Ovo su razlozi zbog kojih (ne) treba da postanete kouč!

Ovo su razlozi zbog kojih
(ne) treba da postanete kouč!
Šta ste sve čuli o koučingu do sada? Visoke zarade, sve veća tražnja od strane pojedinaca i kompanija, a profesionalnih koučeva je na našem tržištu i dalje malo. Zaključak: ima dovoljno prostora za nove koučeve! Takođe, kako popularnost koučinga kao metodologije raste, sve češće viđate koučeve na društvenim mrežama i deluje vam kao da im posao sjajno ide. Koučing deluje sve interesantnije kao oblast kojom možete da se bavite u budućnosti, zar ne?

Laž bi bila kada bismo rekli da je koučing dosadan i da branša nije perspektivna. Koučing svakako može postati vaša buduća uspešna karijera koja je zanimljiva, izazovna i zabavna. Pritom, ako ste osoba koja voli da pomogne ljudima u postavljanju i dostizanju ciljeva, istraživanju njihovog potencijala i prevazilaženju trenutnih izazova, koučing kao da je stvoren za vas!

Ovo su činjenice koje na prvu ruku privuku ljude ka koučingu, ali budimo realni – iako je koučing idealno rešenje za mnoge, ova karijera nije za svakoga.

U nastavku smo naveli nekoliko izjava koji mnogi izgovore kada saznaju ono najosnovnije o koučingu. Ako spadate u grupu ljudi koji se slažu sa nekim od navedenih izjava i pretpostavki o koučingu, preispitajte svoju želju preusmeravanja karijere ka koučingu – ili makar razbijte pogrešna uverenja o koučing profesiji pre nego što se prijavite na profesionalni program za buduće koučeve.
1. Želim da budem kouč, jer sam dobar u savetovanju ljudi šta da rade. Oni me ne angažuju da postavljam pitanja – oni žele odgovore. Srećom po njih, ja ih imam.“

Kouč nije osoba koja priča i savetuje, već ona koja aktivno sluša. Pre nego što počnete da istražujete rešenja, treba da razumete problem. Ponekad, osobi sa kojom radite nije potpuno jasno šta blokira njihov napredak. Vaš zadatak kao kouča će biti da pažljivo saslušate klijenta/zaposlenog kako biste zajedno pronašli srž problema, a potom definisali ciljeve i korake potrebne za njihovo ostvarenje. Vaš posao neće biti pružanje jedinstvenog, unapred pripremljenog rešenja, već pronalaženje rešenja kroz postavljanje pravih pitanja.

2. „Evidencija mojih uspešnih projekata nije važna. Dobar kouč može da radi u bilo kojoj oblasti.“

Istina je da će neke tehnike biti korisne, bez obzira na to da li radite sa klijentom koji ima ljubavnih problema ili sa timom inženjera na razvoju produktivnosti – ali samo do određene granice. Iskustvo je rezultat stručnosti, i obrnuto. Na primer, veća je verovatnoća da će preduzetnik koji želi da razvije svoje poslovanje angažovati kouča sa iskustvom u oblasti pokretanja biznisa. Baviti se “opštim” koučingom i ne izabrati specifičnu oblast nije održivo ukoliko želite da brendirate svoj biznis. Neophodno je da se izdvojite u niši u kojoj zaista imate iskustva – da čak i kada nemate sve odgovore, znate da postavite prava pitanja.

3. „Koučing deluje kao sjajna stvar. Slušate klijenta, kažete mu ono što želi da čuje i na kraju, on će sami doći do rešenja. Ne može biti jednostavnije!”

Apsolutno ne. Koučing nije psihoterapija. Vaš posao nije da sedite i hvatate beleške dok vaš klijent priča. Koučing je aktivan i kontinuiran proces slušanja, analize, strateškog planiranja, postavljanje ciljeva i radu na njima. Vaši klijenti neće dobiti rezultate ako im se samo smešite i klimate glavom.

4. „Volim da živim u trenutku. Sastanci su dosadni. Planiranje je beskorisno, jer čak i najbolje postavljeni planovi mogu propasti. Volim akciju. Hajde da krenemo, donesemo odluku i dobijemo rezultate.“

Za dobar koučing je potrebno vreme i analiza. Nema ništa loše u brzim pobedama na putu ka uspehu, ali ljudi ne angažuju koučeve da bi im pomogli pri rešavanju problema u jednom danu. Pravilno planiranje umanjuje brzoplete odluke koje troše vreme i energiju klijenta.

5. „Probirljiv sam kada su u pitanju ljudi sa kojima radim. Ne slažem se sa ljudima sa kojima ne delim mišljenje i vrednosti. Kome još treba dodatni stres?”

Kada pronađete svoju nišu, uvidećete da vaši klijenti dele određene karakteristike sa vama. Međutim, najverovatnije ćete i dalje raditi sa veoma širokom ciljnom grupom u pogledu tipova ličnosti, kulturološke sredine i drugih faktora. Rad sa različitim ljudima je jednostavno deo posla. Ako je klijent spreman da uradi ono što je potrebno da bi dobio rezultate, to je sve što vam treba da biste počeli.

Nadamo se da se niste pronašli ni u jednoj od ovih rečenica i da smo vam promenili percepciju o koučevima i koučing profesiji. Da li ste razmišljali o koučing treningu do sada? Trebalo bi.

ericksons32