Od novopečenog menadžera do lidera u 10 koraka

Bilo da govorimo o privatnoj ili poslovnoj sferi života, prirodna potreba čoveka je da raste i razvija svoje veštine. Još na samom početku karijere bili ste motivisani. Želeli ste da napredujete i da se kroz neko vreme nađete na visokoj poziciji u kompaniji. Pazi šta želiš, možda ti se i ostvari, kažu ljudi. Godine truda su se isplatile. Vaša ekspertiza je prepoznata i postali ste menadžer tima. Otvorila su se nova vrata, a na njima vas je dočekalo mnoštvo izazova. Jedna stvar je obavljati izvrsno svoj posao, a druga naučiti ljude kako da ostvare isto. To i jeste suština. Vrhunski lideri su oni koji stvaraju druge lidere. Ovo su 10 koučing veština koji vam mogu pomoći da uspešno vodite svoj tim:

1. Proverite kako članovi vašeg tima napreduju sa poslom, ali na pravi način

Svaki menadžer želi da njegov tim bude jak i uspešan i da ostvaruje dogovorene rezultate. Izazov sa kojim se tom prilikom suočavamo je da ne želimo da izgledamo kao osobe koje previše kontrolišu svoje zaposlene. Evo načina da dobijete odgovor koji želite ali na malo drugačiji način:

„________“ , poslednji put kada smo razgovarali o „__________“, rekao si da ćeš ostvariti „_________“. Želeo bih da znam kako tvoj plan napreduje?

2.Ukoliko članovi vašeg tima naiđu na prepreku, pomozite im da reše problem

To svakako ne znači da je vaša uloga savetodavna, a još manje znači da bi trebalo da uradite posao umesto njih. Već ste dokazali da možete. Vreme je da svoje ekspertske veštine prenesete na nekog drugog. Kako bismo lakše objasnili ovu situciju, daćemo jedan primer.

Ukoliko vaš zaposleni dođe kod vas sa pitanjem:„Imam problem X. Kako da ga rešim?“, najgore što možete da uradite je da mu kažete kako tačno to da uradi. Umesto gotovog rešenja, postavite pitanje: „Šta je ono što bi želeo da postigneš?“. Kada se ljudi fokusiraju na ono što ne žele, to ih frustrira. Nasuprot tome, kada se fokusiraju na cilj postaju otvoreni i motivisani i rađaju se nove kreativne ideje koje vode ka rešenju problema. Kada ste ustanovili šta je ono što vaš zaposleni želi možete postaviti šaljivo pitanje: „Da si ti moj šef, koji je najbolji savet koji bi mi dao da postignem ono što želim?“. Ne zaboravite da razgovor završite sa konkretnim akcionim koracima i definišete vremenski rok njihovog osvarenja.

3.Ukoliko članovi tima upadnu u stanje stresa, koučujte ih

„Ja ovo stvarno ne mogu. Teško mi je. Ne znam kako ovo da rešim.“

Pretpostavljamo da se kao menadžeri sa sličnim rečenicama suočavate svakodnevno. Potpuno je normalno da ljudi usled novih, nepoznatih izazova i kratkih rokova upadnu u stanje stresa. Evo šta da uradite:
• Proverite uzrok stresa i njegovu stvarnu težinu. Koliko je veliki izazov ili problem sa kojim se zaposleni suočava?
• Pomozite mu da se oslobodi straha. Postavljajte pitanja koja će ih od problema okrenuti ka budućnosti.
• „U redu, šta je najgore što u ovom slučaju može da se desi?“ – postavite ovo pitanje i sačekajte odgovor. Ponekad su problemi manji nego što mislimo da jesu.
• Zajedno sa zaposlenima kreirajte akcione korake za rešavanje problema i ostvarenje cilja.
• Definišite najbolje načine da ih podržite na tom putu.

4.Pomozite članovima tima da ideje postanu ciljevi

Najgore što može da se desi je da sjajna ideja vašeg zaposlenog ostane samo ideja. Znamo da je neke ideje izazovno sprovesti u delo. Tu vi nastupate. Najpre je potrebno da ustanovite da je ideja koju je vaš zaposleni izložio za njega zaista važna. Proverite šta je ono što želi njome da postigne. Koji su izazovi sa kojim bi član vašeg tima mogao da se suoči na tom putu? U skladu sa svim prethodno navedenim, kreirajte SMART cilj i pratite njegovu realizaciju.

5.Svaki deo je važan da bi celina funkcionisala – predočite to članovima tima

Važno je da jasno predstavite svakom članu tima kako ono što svakog dana radi utiče na dugoročne ciljeve i razvoj kompanije.

6. Neka plan ne bude samo mrtvo slovo na papiru

Savršeno planiranje i postavljanje plana neće značiti ništa ukoliko akcija izostane. Setite se prvog koraka i s vremena na vreme proveravajte kako vaši zaposleni napreduju.

7. Konačan uspeh zavisi od onog što uradiš danas! – primenite ovaj postulat

Ukoliko ste sa svojim članom tima dogovorili da je rok za ostvarenje nekog cilja npr. 3 meseca, organizujte sastanak sa njim na svakih mesec dana. Kako napreduje plan realizacije? Dokle je vaš zaposleni stigao? Šta je bilo dobro, a šta loše? Sa kojim se izazovima suočio? Pronađite odgovore na ova pitanja. Saznaćete mnogo.

8. Proverite da li je član vašeg tima jasno razumeo šta je ono što od njega u narednom periodu očekujete

„Ukoliko sam dobro razumeo o čemu smo pričali, do narednog sastanka trebalo bi obaviti…“
Na kraju svakog sastanka napravite kratak rezime. Uštedećete vreme i smanjićete mogućnost greške usled nerazumevanja posla.

9. Budite prisutni. Osetite kada je članu tima potrebna vaša podrška!

Ukoliko je vaš zaposleni upao u krizu i suočava se sa stresom, budite tu za njega. Organizujte sastanak „1 na 1“ i porazgovarajte sa njim. Pitajte sa kojim se izazovima suočava i kako možete da ga podržite.

10. Održavajte fokus i motivaciju

Važno je da vaš član tima u svakom trenutku zna zašto radi to što radi.Svetionik na obali uvek je vidljiv bez obzira na to sa kakvom se olujom brod suočava. Isto bi trebalo da bude i sa ciljevima vaših zaposlenih.

Svakom timu potreban je kouč. Izuzetna prednost je da je kouč, ujedno i menadžer tima.

Ukoliko želite da postanete timski kouč, pridružite nam se na treningu High Performance Team Coaching!