Koučing – novi put ka razvoju emocionalne inteligencije

Šta je Emocionalna inteligencija?

U ranim 1990-im godinama, John D. Mayer i Peter Salovey objavili su niz studija na temu emocionalne inteligencije. Oni su emocionalnu inteligenciju definisali kao “Kapacitet čoveka da razume emocionalne informacije i svoje emocije”. Oni su veštine emocionalne inteligencije podelili u četiri kategorije:

  • Percepcija (spoznaja) emocija – Sposobnost spoznaje emocija unutar sebe i drugih, a takođe i u objektima, umetnosti, muzici, pričama i ostalim stimulansima.
  • Olakšavanje razmišljanja – Sposobnost generisanja, korišćenja i osećanja emocija u svrhe komunikacije i korišćenja emocija u ostalim kognitivnim procesima.
  • Razumevanje emocija – Sposobnost razumevanja emocionalnih informacija, kako se emocije kombinuju i napreduju u procesu promene i vrednovanje emotivnog značenja iz ovih iskustava.
  • Upravljanje emocijama – Sposobnost oslobađanja ka emocijama i podešavanja istih unutar sebe i drugih u cilju ličnog rasta i razvoja.
Da li emocionalna inteligencija ima ulogu u koučingu?

Daniel Goleman, autor knjige “Emocionalna inteligencija”, istraživao je modele iz 180 različitih pozicija u okviru 120 kompanija i otkrio da je, od kompetencija za koje se smatra da su od suštinske važnosti za efikasni učinak, čak 67% njih emocionalnog porekla. Oslanjajući se na ovo istraživanje Goleman je razvio 25 ključnih kompetencija emocionalne inteligencije.

Godine 1995. Goleman objašnjava kako je emocionalna inteligencija karika koja neodstaje i u protekloj deceniji naučnici otkrivaju da je emocionalna inteligencija važan preduslov ocena, unapređenja, uspeha, zdravlja i kvaliteta odnosa sa ljudima.

Emocionalne kompetencije se najbolje razvijaju učenjem kroz iskustvo. Zbog toga se najbolji pristupi u koučingu pojedinaca i timova oslanjaju na OVDE i SADA “Šta se trenutno dešava?” i BUDUĆNOST “Na koji način mogu da pristupim ovoj situaciji kako bih došao do cilja?”

Da li koučing može imati uticaja na emocionalnu inteligenciju?

Ukoliko je tokom koučinga u fokusu neko ponašanje koje se može povezati sa zacrtanim ciljevima svakako da koučing može imati uticaj na emocionalnu inteligenciju. Kao kouč, vaš zadatak je da pomognete ljudima da dostignu svoje ciljeve, bilo da su oni poslovne ili lične prirode. Uzmimo za primer timski koučing. Može se desiti da se unutar tima nalazi osoba kojoj manjka samopouzdanja kada je u pitanju iznošenje mišljenja, pogotovo ukoliko sastancima prisustvuju menadžer ili direktor. Sa druge strane, u timovima se mogu nalaziti i ljudi koji sastanke prekidaju u naletima besa.

Koučing usmeren ka razvoju emocionalne inteligencije nije psihoterapija. U ovom slučaju radi se o održavanju fokusa u koučing razgovoru na temama koje su klijentu bitne (učinak na poslu, nepoželjna i ograničavajuća ponašanja, neslaganje sa kolegama ili prijateljima itd.)

Kada su u pitanju koučing i emocionalna inteligencija neophodno je da vladate sledećim ponašanjima:

  • Stalno poboljšanje sopstvene emocionalne inteligencije
  • Majstorstvo sopstvene vizije i vrednosti
  • Snažna lična veza sa svojim izveštajima
  • Čest spontani koučing
  • Struktuirani razgovor kada spontani koučing ne daje rezultate

Da biste se bavili koučingom usmerenom ka razvoju emocionalne inteligencije neophodno je da ovu oblast proučavate i počnete da razvijate one aspekte sopstvene emocionalne inteligencije kojima je potrebno poboljšanje. Teško da ćete moći da se bavite ovom vrstom koučinga ukoliko ne uspete da ispoljite poželjna ponašanja kakva tražite da razvijaju vaši klijenti. Kako više budete učili o ovoj oblasti postaćete svesniji svojih ponašanja na kojima je potrebno raditi kako biste razvijali sopstvenu emocionalnu inteligenciju, a u krajnjoj instanci bili bolji kouč.