Koučing (ni)je magični štapić? 7 mitova o koučingu zaposlenih

U poslednjih nekoliko godina pokazalo se da je uvođenje koučinga u organizacionu kulturu u velikoj meri doprineo ostvarenju ciljeva kompanije, njihovom razvoju, kao i povraćaju investicija u čemu smo pisali u jednom od naših ranijih blogova. Međutim, iako primena koučinga u kompanijama može umnogome pomoći kako razvoju samog poslovanja, tako i razvoju zaposlenih, koučing ipak NIJE čarobni štapić.

U daljem teksu otkrivamo vam 7 mitova o koučingu u koje nikako ne bi trebalo da poverujete:

#1 koučingom se mogu potpuno eliminisati slabosti zaposlenog

Čak i oni najbolji stručnjaci u svojim oblastima, koji se često nalaze na meti headhuntera, nemaju perfektno znanje baš o svemu. Takođe, moramo shvatiti da neko ko je najbolji HR menadžer u svojoj firmi, neće ujedno biti i najbolji marketing menadžer u toj istoj firmi. Ljudi su različiti i imaju različita interesovanja. Iz tog razloga, trebalo bi se fokusirati na njihov razvoj i to u oblastima u kojima su zaista dobri, kako bi postali još bolji. Analizirajmo zajedno primer naših tenisera, Novaka Đokovića i Nenada Zimonjića. Dok jedan briljira u dublu, drugi je nosilac titule svetskog prvaka u tenisu „1 na 1“. Da je Đoković veći akcenat stavio na igranje dubla, koji mu nije išao od ruke koliko igra „1 na 1“, možda nikada ne bi mogao da postane svetski šampion. Zaključak je, da tajna uspešnog koučovanja zaposlenih ne leži u otkrivanju i eliminaciji slabosti, već stavljanju fokusa na jačanje snaga svakog pojedinca.

#2 primena koučinga dovešće do promene zaposlenog „iz korena“

Ukoliko ste HR menadžer, ili ste učestvovali u procesu selekcije i regrutacije novih zaposlenih, desilo vam se sigurno barem jednom da vam se tokom intervjua neki kandidat delimično dopao, ali neke njegove osobine i nisu baš. Međutim, zbog nekih drugih kvaliteta ipak ste odlučili da on bude vaš novi kolega uz očekivanje da će se ta osoba uz koučing vremenom promeniti, tj. da će osobina koja vam je zasmetala vremenom nestati. Kroz par meseci shvatate da se to ipak neće dogoditi. Pomalo ste razočarani u sebe i svoju procenu. Gde ste pogrešili, pitate se? Pogrešili ste, očekujući od nekog drugog da sprovede promenu koju ste vi percipirali kao neophodnu za dalji rad te osobe. Ono što je velika istina jeste da su ljudi suštinski takvi kakvi jesu. Mogu u manjoj meri promeniti svoje ponašanje, ali se i takva promena dešava isključivo jer oni tako žele, a ne jer vi tako želite. Osim toga, svako ko je stigao do intervjua u kompaniji u kojoj radite zna da ne postoji druga šansa da ostavi prvi utisak. Naime, vaši potencijalni zaposleni vam se tokom intervjua predstavljaju u najboljem svetlu.

#3 ukoliko kroz koučing zaposlenom ukazujete na greške, postaćete omraženi

Istina je, zapravo, da su ljudi vrlo često svesni grešaka koje prave, pogotovo kada se radi o onima koje se ponavljaju, ali ne znaju šta da učine kako bi promenili svoje ponašanje. Bitno je da budete lider koji će koučovati zaposlenog, tako da mu kroz postavljanje pravih pitanja pomognete da sagleda izazov i nađe rešenje, kao i uvidi moguć prostor za napredak. Na taj način ćete biti percipirani od strane zaposlenih kao osoba od poverenja na koju mogu u svakom trenutku da se oslone.

#4 uspešan koučing dovešće do radikalnih životnih promena vaših zaposlenih

Ono što je sasvim sigurno je da se uspeh ne ostvaruje preko noći. Promena predstavlja dugo putovanje, a ne destinaciju. Takođe, one velike promene, koje nazivamo životnim, najčešće se sprovode etapno, kroz više manjih promena. Koučing vaših zaposlenih dovešće do ostvarivanja većih performansi, ostvarivanja i premašivanja poslovnih targeta, ali to svakako ne znači da ćete kroz poslovni koučing promeniti nečiji život iz korena. Slikovito, može se objasniti da koučing više liči na maraton, nego na sprint. Naime, važno je završiti trku i postati za nijansu bolja verzija sebe od one juče.

#5 način koučinga ne zna za godine

Setite se koliko ste puta samo kao dete, pa i kasnije, ušli u konflikt sa svojim roditeljima jer „u njihovo vreme to nije bilo baš tako“. Zašto mislite da je drugačije kada je posao u pitanju? Različite generacije vaših zaposlenih različito razmišljaju i iz tog razloga treba im pristupiti na različite načine. Rečenica iz čuvene knjige Antoana de Senta Egziperija, „Mali princ“ može vam pomoći da uspešno koučujete vaše zaposlene: „ Sa tobom treba na tvoj način. Samo bi trebalo da otkrijem koji je to način.“. Ono što će vas izdvojiti kao omiljenog poslodavca i uspešnog kouča, upravo je sposobnost da zaista otkrijete koji je to najbolji način da pristupite vašim zaposlenima. U jednom od naših blogova već smo pisali o konfliktima i kako ih izbeći u što većoj meri, pa ukoliko vas ta tema dublje zanima, savetujemo vam da ga procitate.

#6 osoba sa urođenim talentom za obavljanje nekog posla, najbolji je radnik u firmi

Sigurni smo da svako od vas ima bar jednog prijatelja iz osnovne škole koji je bio neverovatno talentovan za igranje košarke, fudbala, ili nekog drugog sporta, ali ipak danas ne igra za reprezentaciju. Talenat za obavljanje nekog posla je poželjan, ali ukoliko se ne radi na njegovom razvoju, to ipak ostaje samo talenat. Takođe, neki ljudi imaju neverovatne poslovne veštine, ali se jednostavno ne uklapaju u organizacionu kulturu i ne uživaju vrednosti kompanije. Ono što je činjenica, je da veštine kroz koučing možete razviti, ali promeniti nečije stavove i vrednosti, to ipak nije moguće.

#7 vaš zaposleni potpuno može da odvoji profesionalni od privatnog života

Sigurni smo da svako od vas ima bar jednog prijatelja iz osnovne škole koji je bio neverovatno talentovan za igranje košarke, fudbala, ili nekog drugog sporta, ali ipak danas ne igra za reprezentaciju. Talenat za obavljanje nekog posla je poželjan, ali ukoliko se ne radi na njegovom razvoju, to ipak ostaje samo talenat. Takođe, neki ljudi imaju neverovatne poslovne veštine, ali se jednostavno ne uklapaju u organizacionu kulturu i ne uživaju vrednosti kompanije. Ono što je činjenica, je da veštine kroz koučing možete razviti, ali promeniti nečije stavove i vrednosti, to ipak nije moguće.

Iako bi naslov ovog poglavlja opisao idealnu situaciju, vaš zaposleni je ipak jedna osoba, a on kao rukovodilac sektora prodaje, otac i prijatelj, su samo njegove društvene uloge. Ukoliko npr. razgovor sa potencijalnim klijentom nije prošao baš najbolje, to će svakako uticati na njegovo raspoloženje toga dana. Takođe, važi i obrnuta situacija. Dobar menadžer ne posmatra samo poslovni život zaposlenog. On se naprotiv, trudi da uz pomoć koučinga, prepozna snage zaposlenog i iskoristi njegove prednosti, kako bi zaposleni kontinuirano napredovao u svim sferama.

Nadamo se da će vam informacije koje smo sa vama podelili kroz ovih 7 mitova o koučingu zaista koristiti u daljem radu. Iako koučing nije magični štapić, ipak postoji način da zaista razumete ljude sa kojima radite. Ukoliko želite da saznate i kako, posetite nas na treningu “Umetnost i nauka koučinga”.

Ukoliko želite da unapredite svoje koučing veštine i saznate nešto više o procesu koučinga, predlažemo vam da pročitate i sledeće blogove:
“10 koučing osobina koje će vam pomoći da postanete lider koga zaposleni žele da slede”
“Promeni način komunikacije- Okreni atmosferu naopačke”
“Kako motivisati svoje zaposlene?”