ČLAN TIMA NE POSTIŽE OČEKIVANE REZULTATE? Prvo prođite kroz ovih 6 koraka pre nego što donesete konačnu odluku.

ČLAN TIMA NE POSTIŽE OČEKIVANE REZULTATE? Prvo prođite kroz ovih 6 koraka pre nego što donesete konačnu odluku.

Ovih 6 faza morate da prođete sa zaposlenim koji ne postiže očekivane rezultate (ako želite da ostane u vašem timu).

Ukoliko ste preduzetnik, osuđeni ste na to da morate izlaziti na kraj sa članovima tima koji ne daju dobre rezultate. U najvećem broju slučajeva ovo krene da se dešava posle nekog vremena, tako da ćete primetiti da je jedan član tima koji je nekada radio jako dobro odjednom počeo da zabušava i zaostaje, a nekad se desi i da zaposlite nekoga ko jednostavno nije onoliko dobar koliko ste vi očekivali. Koji god da je razlog za to što posao nije obavljen kako treba, vaš je zadatak kao preduzetnika i vlasnika biznisa da prepoznate problem i nađete rešenje.

Ukoliko želite da budete uspešni, trebalo bi da budete sigurni da ste uradili dve stvari: počnite da razgovarate sa zaposlenima sa krajnjim ciljem uspostavljanja poštovanja i pružite im koučing radi dostizanja boljih rezultata.

Na svu sreću, nije previše teško ukoliko iskoristite par trikova koji su vam na raspolaganju i setite se na koji način su drugi izlazili na kraj sa ovakvim problemom u prošlosti. Setite se da niste jedini u ovoj poziciji i da je normalno da jedan član tima izgubi motivaciju. Bitno je da ne morate da odustanete od vaših zaposlenih kako biste postigli uspeh u poslu.

Utvrdite šta je dovelo do loših rezultata.

Razlozi za loše obavljanje posla mogu biti brojni, tako da je na vama da pokušate i dobijete što je više informacija moguće pre nego što direktno priđete zaposlenom. Što više znate, bolje ćete moći da komunicirate sa zaposlenim. Kao što je prethodno pomenuto, oni koji ne rade posao dobro obično se svrstavaju u jednu od tri sledeće kategorije:

1) Izgubili su interesovanje.
Ovo se uobičajeno dešava ukoliko je posao postao previše lak, ukoliko im smeta to što njihov doprinos nije prepoznat i cenjen, ili ukoliko imaju negativan stav uopšteno i nikad nisu ni marili za posao. Oni koji su u ovoj kategoriji su obično sjajno počeli a onda krenuli da posustaju.

2) Postoje problemi spolja koji utiču na njihov način razmišljanja.
Ovo može biti razlog za lošije obavljanje posla i obično je privremen. Ukoliko je situacija ovakva, na poslodavcu je da radi sa zaposlenim na prepoznavanju toga šta je potrebno kako bi zaposleni ostao fokusiran. Za mnoge od njih reč je samo o odmoru koji su dugo čekali.

3) Svega im je previše, nisu dovoljno informisani ili kvalifikovani.
Oni koji spadaju u ovu kategoriju obično su pružali loše rezultate od samog početka. Ukoliko ne mogu da izađu na kraj sa poslom jer im je previše ili ih niko nije naučio kako se posao obavlja, vaš je posao da to prepoznate i preduzmete prave korake.

Otkriti u koju kategoriju od ovih spada vaš zaposleni pomoći će vam da nastavite na pravi način sa koracima koji sleduju. Dobro je početi sa pregledom prethodno obavljenog posla vašeg zaposlenog i postignućima koja su ostvarili kako biste im predočili da je normalno ponekad zapasti u krizu.

Odredite poente koje želite da napravite kroz feedback i onda popričajte sa zaposlenim.

Popričajte sa zaposlenim što je pre moguće, vezano za ono što ste primetili i za šta se nadate da će biti bolje u budućnosti. Razmatrajte suštinski važne stvari za postizanje vaših ciljeva i razgovarajte o tome na sastanku. Što više važnih poenti izvučete to bolje. To pokazuje da stojite iza onoga što govorite, kao i da imate rešenje koje obuhvata i vas i zaposlenog. Da ponovimo još jednom, određivanje toga u koju kategoriju spada vaš zaposleni pomoći će vam da napravite plan za postizanje uspeha.

Takođe je dobra ideja da u diskusiju uključite neka razmatranja vezana za vašu firmu uopšte i na taj način predočite zaposlenom da nije on jedini koji se suočava sa problemima u obavljanju posla. Nemojte izolovati zaposlenog ili reći šta je bilo ko od drugih zaposlenih direktno rekao o njemu, razgovarajte o izazovima sa kojima se firma suočava u celosti.

Pokušajte da razumete u čemu je vaš zaposleni dobar i za šta je zainteresovan.

Ovaj korak se preklapa sa prethodnim korakom (i ponekad bi trebalo da bude prvi korak). Što bolje razumete ono što je vašem zaposlenom zaista važno, pre ćete naći ono što ga motiviše i na taj način doprineti da on bolje radi svoj posao. Ukoliko ono što im je zaista važno ustvari nema nikakve veze sa vašom kompanijom, nastavite da razmišljate o tome i probajte da napravite neku vrstu sinteze. Ukoliko su se kroz obrazovanje bavili nečim kreativnim ali trenutno rade, na primer, u vašem računovodstvenom odeljenju, razmislite o tome kako možete da napravite sintezu između dve pozicije i na taj način osigurate da oni rade na nečemu što im je jako važno određeni deo vremena. Verovali ili ne, ovo može da napravi ogromnu razliku kad je motivacija u pitanju.

Imajte spreman plan i pitajte vašeg zaposlenog za sugestije.

Na vama je da izađete sa rešenjem problema zajedno. Najvažnija stvar jeste da pustite zaposlenog da kreira svoj put daljeg razvoja. Postavljajte im pitanja, usmeravajte u željenom pravcu, ali ne govorite sami šta treba da se uradi ili desi; budite otvoreni i saslušajte zaposlenog. Možete ih pitati šta oni misle o tome šta im treba da bi imali bolji učinak i proverite imaju li neke nove ideje ili konkretan feedback. Može se desiti da od zaposlenog čujete samo izgovore – potrudite se da ga usmerite ka konstruktivnom sastanku, gde ćete ceniti njihovu iskrenost.

Pratite napredak i pokažite da ga cenite.

Uvek pratite napredak koji vaš zaposleni postiže i pokažite da ste svesni da se njihov učinak poboljšava (isto važi i za suprotnu situaciju). Što više pozitivnih podsticaja možete da date, to bolje. U većini slučajeva, zaposlenom koji se suočava sa krizom potrebno je više pohvale i priznanja.

Nastavite sa aktivnostima na ovom planu.

Najgora stvar koju možete uraditi kad se nađete u ovoj situaciji je da održite sastanak, kreirate plan, a onda postanete preokupirani i nemate vremena da pratite kako se stvari odvijaju. Za mnoge zaposlene, nedostatak interesovanja i odgovornog odnosa prema poslu je razlog za lošiji učinak, tako da je ovo nešto što vam mora biti na prvom mestu. Pratiti aktivnosti na ovom planu znači biti siguran da se zaposleni neće vratiti starim lošim obrascima ponašanja, što bi značilo da morate da počnete sa procesom ispočetka i da postanete preokupirani time.

Ključna poruka koju treba zapamtiti.

Na kraju, važno je uraditi rekapitulaciju i podvući koje su prednosti i vrline vašeg zaposlenog, i pomoći mu da uspe, posebno ako zaposleni zaista ima želju da uspe ali se trenutno muči. Međutim, ukoliko prepoznajete problem u stavu i ništa što uradite ne dovodi do boljih rezultata, važno je da znate kada treba da prestanete da se trudite. Pre toga budite sigurni da ste kompletirali sve prethodno pomenute korake, da ste probali par puta da date šansu zaposlenom, ali da nakon nekoliko nedelja bez progresa bi najbolje bilo da se raziđete sa zaposlenim. Ukoliko predugo čekate, vaš biznis bi mogao biti ’zagađen’ lošom energijom, tako da motrite situaciju i ne dozvolite da vam išta ugrozi biznis i prodre kroz nastalu ’pukotinu’.