10 koučing osobina koje će vam pomoći da postanete lider koga zaposleni žele da slede

Danas mnoge kompanije prepoznaju značaj koučinga i veliki potencijal njegovog uticaja na poslovanje. Dok se jedne odlučuju da angažuju kouča, druge shvataju prednost uvođenja koučinga u samu kompaniju interno. Mi vam otkrivamo 10 ključnih koučing osobina koje će vam pomoći da postanete omiljeni rukovodilac u okviru vaše kompanije.

Ukoliko ste se odlučili da koučing implementirate u svom timu, a još uvek to niste učinili, podsećamo vas i na blog u kome smo pisali o najčešćim greškama prilikom uvođenja koučinga u kompaniju i otkrivamo vam kako da te greske izbegnete na najbolji način: link

Jedno od koučing pravila je da su greške dobrodošle jer iz njih dosta možemo naučiti. Međutim, ukoliko želite da što bolje obavite svoj posao, pokušaćete da te greške izbegnete u što je većoj mogućoj meri.

Ovih 10 KLJUČNIH KOUČING OSOBINA su nešto što će vam u pomoći da postignete vanserijske rezultate u radu sa svojim timom:

#1 Budite empatični

Ukoliko se u kompaniji u kojoj radite nalazite na rukovodećoj poziciji ili imate svoju firmu, jednostavno morate biti empatični. U suprotnom ljudi će vas slediti zato što moraju, a ne zato što to žele. Osluškivanje ciljeva i potreba drugih je poželjna osobina svakog lidera. Međutim, empatija nije isto što i simpatija. Naime, simpatija podrazumeva saživljavanje sa mišljenjima nama bliskih ljudi i učestvovanje u njihovom emotivnom stanju. To znači da ukoliko je osoba sa kojom razgovaramo tužna i mi ćemo biti tužni, iako za to nemamo konkretnog razloga. Sa druge strane, empatična osoba je objektivna. Ona će pokušati da razume emocije druge osobe, ali sagledava situaciju realno. Takođe, empatija se odnosi na povezivanje sa drugim ljudima bez predrasuda i slepog praćenja sopstvenih afiniteta. Empatija se u velikoj meri može povezati i sa poštovanjem i razumevanjem različitosti. Džo Bernard Šo jednom prilikom istakao je: “Ne čini drugima ono što bi voleo da oni čine tebi – može biti da imate potpuno različit ukus.” Korišćenjem empatije, nećete biti samo rukovodilac, već i prijatelj na koga zaposleni mogu da se oslone i kome veruju. Iz tog razloga, želeće da vas podrže i u teškim i važnim odlukama.

#2 Budite radoznali

Setite se koliko ste samo pitanja postavljali kada ste bili dete. Mnogo, zar ne? Isto toliko ste i naučili. Sada, kada ste odrasli potrebno je da zadržite tu radoznalost deteta i to u cilju ostvarivanja poslovnih performansi. Na koji način? Postavljajte pitanja svojim zaposlenima i budite radoznali po pitanju njihovih odgovora. Ukoliko želite da budete dobar menadžer, neophodno je da budete i dobar kouč, a jedna od karakteristika uspešnog kouča je i aktivno slušanje. Stoga, pokažite da vam je zaista stalo do mišljenja vaših zaposlenih i na taj način ohrabrićete ih da daju svoje predloge. U moru od 1000 prosečnih ideja, isplivaće 1 genijalna.

#3 Prepoznajte glavne snage svojih zaposlenih

Odlika uspešnih menadžera je sposobnost da prave zadatke dodele pravim ljudima. Nijedna osoba ne može perfektno znati svaki deo posla, ali postoji nešto u čemu zaista briljira. Dobar kouč prepoznaje šta je to „nešto“. Ukoliko su zaposleni uspešni, biće zadovoljni, a zadovoljstvo je glavni motivator koji pokreće nekoga da ostvari još bolje rezultate.

#4 Budite saborac, a ne nadređeni

Zaposleni se svakodnevno suočavaju sa izazovima tokom obavljanja svojih radnih zadataka. Sasvim sigurno ste se susreli i sa situacijom da je potrebno obaviti neuobičajeno mnogo posla i da iz toga u radnom timu vlada vrlo tenzična atmosfera. Šta uraditi tada? Potrebno je da budete saborac svojim zaposlenima i poput komandanta stanete pred svoje vojnike i povedete ih uzvikujući ono čuveno: „Juriš!“. Veliki lideri ne upravljaju drugima, već predstavljaju partnere za uspeh. Kvalitetan koučing vaših zaposlenih ogleda se i u stvaranju pozitivnog radnog okruženja u kome će pojedinac moći da iskaže svoje mišljenje, gde će njegov uspeh biti vrednovan, a izazovi nešto što motiviše na akciju.

#5 Postavljajte otvorena pitanja

U situacijama kada problem nastane potrebno je postaviti se iznad tog problema, kako bismo ga uspešno rešili. Što je problem složeniji, biće potrebno da u njegovo rešavanje bude uključeno više ljudi. Iz tog razloga, ukoliko zaista želite da čujete kvalitetne predloge za rešavanje problema, postavljajte otvorena pitanja. Ukoliko postoje ograničenja, budite svesni da će ljudi razmišljati i odgovarati na pitanja upravo u okvirima tih ogranicenja. Jedno od takvih pitanja je: „U slučaju da situacija nije ovakva i da je sve što zamislite moguće ostvariti, šta biste uradili?“.

#6 Prihvatite feedback

Iako se kao rukovodilac zaista trudite da posao u svakom trenutku obavite na najbolji mogući način, morate prihvatiti da i vi ponekad grešite. U takvim situacijama budite objektivni i ne reagujte burno. Najvažnije je da prihvatite grešku i iskreno zamolite vaše zaposlene za konstruktivan feedback. Tako ćete pokazati da zaista uvažavate i poštujete njihovo mišljenje. Pokazivanjem da prihvatate sopstvene greške, motivisaćete druge da lakše prihvate svoje. Takođe, jedno od stanovišta koučinga je da su greške, čak i poželjne ukoliko želimo da postanemo bolja verzija sebe.

#7 Budite transformacioni lider

Transformacioni lideri u velikoj meri su fokusirani na motivaciju i razvoj sledbenika. Lider brine o potrebama i ciljevima svojih sledbenika i usklađuje ih sa ciljevima kompanije. Na ovaj način, zaposleni će biti motivisani da urade i više od onog što se od njih očekuje. Ovaj pristup može umnogome pomoći ukoliko je u organizaciji potrebno sprovesti veoma značajnu i radikalnu promenu.

#8 Jasno definišite svrhu i proces obavljanja nekog zadatka

Ukoliko zaposlenima nije jasno zašto nešto rade, malo je verovatno da će biti motivisani da to isto i urade. Takođe, nije važno samo obaviti posao, već obaviti ga na pravi način. Iz tog razloga, važno je definisati korake za koje je potrebno proći kako bismo postigli željene rezultate. Ti koraci upravo predstavljaju proces obavljanja posla. Ukoliko posmatramo uprošćenu sliku, tačka A je ono gde se sada nalazimo, a tačka B je ono što želimo da ostvarimo. Taj proces između A i B je ono što kompaniji omogućava da pobedi svoje konkurente. Uspeh je putovanje, a ne destinacija. Imajte to na umu.

#9 Pohvalite i proslavite uspeh

Uspešan kouč zna, primenjuje to znanje i podučava efikasno. On je svestan činjenice da je i uspeh, kao i neuspeh rezultat isključivo posledica našeg delovanja. Zato je važno da ukoliko vaši zaposleni, članovi tima, klijenti, dobro obave posao ili ostvare ciljeve, proslavite. Ljudi jednostavno vole kada dobiju priznanje za ono što su dobro obavili. Sa druge strane, ukoliko posao uprkos naporima nije dobro obavljen ili nisu postignuti postavljeni ciljevi, ne bi trebalo da se fokusiramo na tu nepovoljnu situaciju, već na rešenje. Tada je potrebno da ispitamo šta može bolje, efikasnije i drugačije.

#10 Pazite kako i šta govorite

Komunikacija je ključna u međusobnom razumevanju ljudi. Da biste razumeli kako svoje zaposlene, tako i svoje klijente, neophodno je najpre da pažljivo slušate šta vam poručuje vaš sagovornik. Međutim, slušanje je samo polovina komunikacijske jednačine. Veoma je važno i šta nekome govorite i na koji način to činite. Na svetu ne postoje dve potpuno iste osobe, već se svi razlikujemo po nekim karakteristikama. Iz tog razloga važno je da i vaš komunikacijski stil bude različit u zavisnosti od toga sa kim razgovarate. Ključno je da poenta vaših misli ostane ista, dok rečenice možete formulisati na potpuno različite načine.

Zaista se nadamo da ove osobine već primenjujete u radu sa svojim zaposlenima ili klijentima. Ukoliko to nije tako, ne brinite, uvek je pravi trenutak da počnete. Šta sve jednog kouča čini uspešnim i na koji način oni postižu vanserijske rezultate u poslovanju, otkrijte zajedno sa nama na treningu „Umetnost i nauka koučinga“.